Tuesday 4 October 2011

Penubuhan Ayutthaya


Ayodhya adalah salah satu wilayah Sri Dharmaraja. Kehadiran U-Thong,seorang raja peranakan Cina-Thai telah merebut wilayah ini dari Sri Dharmaraja. Lama kelamaan kuasa dinasti raja ini semakin kuat dan akhirnya berhasil menyerap Sri Dharmaraja ke dalam Ayutthaya (Ayodhya Baru).Pada masa yang sama, kerabat Sri Dharmaraja memasuki istana Ayutthaya melalui hubungan persaudaraan apabila raja-raja Ayutthaya mengambil kerabat diraja Sri Dharmaraja sebagai anak-anak angkat.Sebab itu dalam sejarah Ayutthaya, dinasti Ayutthaya yang bercampur darah dengan kerabat Sri Dharmaraja tidak menyenangi dinasti Sukhotai. Sukhotai pernah menyerang Sri Dharmaraja sebelum itu. Dengan penubuhan Ayutthaya, Sri Dharmaraja telah berhasil menundukkan Sukhotai menjadi negeri bawahan Ayutthaya.Namun begitu Sukhotai tetap memainkan peranan dalam sejarah Ayutthaya,sehinggakan bangsawan mereka ada yang menjadi raja Ayutthaya. Ketika itu terdapat 4 kerabat atau kelompok di Ayutthaya yang punya pengaruh besar dalam politik Ayutthaya:

1.Supannabhum (kemungkinan orang Mon)
2.Uthong, (peranakan Cina-Thai)
3.Sukhothai, (Thai)
4.Sri Thammarat (Melayu)

Pada era Ayutthayalah,budaya Melayu Segenting Kra dan kerabat Kemboja ('Khmer' menurut sarjana/nasionalis Khmer) telah mempengaruhi segala aspek kehidupan orang Thai dengan lebih menyeluruh sehinggakan mereka juga digelar sebagai 'Siam'. Asimilasi Thai yang dahulunya memegang identiti kaum-kaum Monggol Selatan ketika era Dinasti Yuan berubah dengan drastiknya menjadi kaum yang berbudayakan Khmer dan Melayu Segenting Kra namun berbahasa Kradai.Thai-Siam ini berlainan dengan Thai Utara yang disebut Lanna dan kebudayaan Lanna. Juga keseniannya berlainan dengan Tai Yuan iaitu Sukhotai (Thai Yuan,dengan 'Yuan' adalah nama dinasti Monggol yang memerintah China, nenek moyang orang Thai berasal dari pergunungan Altai ,dari salah satu suku Monggolia),Thai Ayutthaya ini telah berjaya mendapatkan identiti mereka sendiri hasil cedukan yang teruk dari bangsa Melayu Segenting Kra dan Khmer.Ketika inilah,kaum wanita Thai,mula memakai kain sarong,atau sampot dan para wanita bangsawan pula memakai kain sarong dengan gaya berkemban, pakaian wanita Sriwichai (Sriwijaya) pada masa silam. Hiasan kepala pula (headgear) diubahsuai dari mahkota-mahkota raja-raja Kemboja (Khmer). Senibina dicedok 100% dari Kemboja dan Segenting Kra,terutama ketika raja Ayutthaya menawan Angkor, beribu-ribu artisan, penari dan tukang-tukang Kemboja dibawa ke kota Ayutthaya untuk membangunkan tamadun Thai. Tarian pula banyak meniru tarian Mon dan Melayu.Ukiran meniru ukiran kuil-kuil Angkor namun senibina Ayutthaya menggunakan bata (bricks) manakala kuil-kuil Angkor dibina dengan cara memotong batu-batu gunung (stone).Cara ini mewarisi kejuruteraan Sailendra dan Sriwijaya.Contohnya Borobudur dan candi-candi di Jawa yang menggunakan batu (stone) bukannya (bricks).Teknologi bata (bricks) biasa digunakan oleh kerajaan Kedah Tua. Di Lembah Bujang,dijumpai rumah-rumah membakar bata-bata merah.

Raja-raja Sri Dharmaraja sejak dari era Raja U-Thong, menghadapi kuasa baru Ayutthaya yang terbina dari bekas wilayahnya sendiri. Sri Dharmaraja masih di bawah bayangan Ayutthaya. Apabila raja Patani, juga masih saudara dengan kerabat Sri Dharmaraja memeluk Islam, raja Sri Dharmaraja mula memusuhi Raja Patani dan sebaliknya semakin rapat dengan Ayutthaya yang seagama (Buddha). Namun begitu, Ayutthaya masih menyimpan hasrat untuk memiliki Sri Dharmaraja yang mempunyai rangkaian perdagangan maritim dan pengaruhnya yang besar ke atas negeri-negeri Melayu. Suatu ketika ,raja Sri Dharmaraja yang terakhir bernama Sri Raja berjaya ditangkap oleh Chakrapat, raja Ayutthaya.Semasa di dalam tahanan Ayutthaya, Sri Raja merasa hidupnya tidak terlalu lama lalu menyampaikan pesanan penting kepada Raja Ayutthaya,Chakrapat:

"Bana Sri Dharmasokaraja memohon untuk mempersembahkan 3 laki-laki, 3 perempuan, dan 100 laki-laki dalam rombongan daripada tiga lelaki dan tiga wanita. Dia meminta bahawa raja menerima anak-anak dan cucu iaitu sebanyak 3 laki-laki dan 3 perempuan sebagai wakil untuk mengutip cukai, dan dia berjanji bahawa tiga lelaki dan tiga wanita itu akan berkhidmat untuknya selepas peninggalannya"


(Riwayat Sri Dharmaraja)

Petikan seterusnya dari riwayat itu menyebutkan:

"Nay U adalah adik dari Bana Sri Dharmasokaraja; isterinya Nan Keo. Nay Ku dan Nay U adalah anak saudara dan cucu dari Sri Bana Dharmasokaraja.Isteri Nay Ku bernama Nan Cam, dan bahkan isteri U bernama Nan Gambejra."


Jelas di sini, anak cucu Sri Raja mempunyai pangkal nama Nay. Isteri-isteri mereka berpangkal nama Nan (Nang). Inilah asal-usul keturunan 'Nai' iaitu kerabat Sri Dharmaraja, Melayu Segenting Kra. Dengan penerimaan wasiat Sri Raja, Chakrapat (raja Ayutthaya) akan memiliki warisan perdagangan maritim dan ufti dari negeri-negeri Melayu.

"Ketika Bana Sri Dharmasokaraja meninggal dunia, raja (Chakrapat,raja Ayutthaya) telah memiliki Nay U, Nay Ku, dan bahkan Yu datang untuk memberikan penghormatan kepadanya, dan meminta daripada mereka perak dan emas untuk disimpan ke simpanan kerajaan"


(Riwayat Negeri-negeri era Pertengahan)

Ketiga-tiganya (Nay U,Nay Ku dan Nay Yu) adalah anak cucu raja Sri Raja,iaitu raja Sri Dharmaraja terakhir sebelum negerinya diserap ke dalam Ayutthaya. Raja Sri Raja telah berwasiat kepada Raja Chakrapat, supaya mengambil anak dan cucunya sebagai anak angkat setelah sepeninggalannya. Raja Ayutthaya itu mendengar dengan penuh teliti dan berjanji. Selepas pemergian Sri Raja, Raja Chakrapat menunaikan janjinya lalu mengambil ketiga-tiga Nay itu sebagai anak angkat raja Ayutthaya dan menaikkan Prah Sodhanaraja, anak kepada Sri Raja sebagai anaknya sendiri. Anak cucu raja Sri Dharmaraja itu kemudiannya telah dilantik semula sebagai penguasa di Ligor,iaitu Sri Dharmaraja yang baru. Keturunan mereka itulah yang digelar sebagai 'Nai' sehingga kini.Gelaran Nay/Nai ini juga mempengaruhi sistem penggelaran bangsawan Thailand pada hari ini. Begitu juga gelaran 'Nang' (rekod Khmer menyebutkan 'Nan') iaitu gelaran bagi wanita seperti nama 'Nang Che Yam' adalah berasal dari kerabat diraja Ligor/Sri Dharmaraja.Sebenarnya 'Nai' ini cuma gelaran keturunan sebagaimana Tengku,Wan atau Nik.

Apabila menjadi penguasa Ligor,keturunan Nay ini dibenarkan mengutip cukai ke atas 12 negeri di bawah Sri Dharmaraja lama.Ini yang dimaksudkan dengan "meminta daripada mereka perak dan emas untuk disimpan ke simpanan kerajaan".

No comments:

Post a Comment